Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), za pośrednictwem swojego zespołu ds. cyberbezpieczeństwa (CSIRT KNF), wydała ostrzeżenie dotyczące rosnącej fali cyberoszustw, gdzie przestępcy podszywają się pod największy bank w Polsce, PKO BP. Według CSIRT KNF, oszuści wykorzystują fałszywe reklamy, które nie tylko mają na celu wprowadzenie w błąd, ale również nakłonienie do ryzykownych inwestycji.
Modus operandi tych cyberprzestępców polega na przyciągnięciu uwagi użytkowników przez reklamy, które kierują ich na stronę z niebezpiecznym formularzem rejestracyjnym. Następnie, w kolejnym etapie, oszuści nawiązują bezpośredni kontakt z ofiarami, zachęcając do wpłaty pieniędzy pod pretekstem atrakcyjnych inwestycji.
Podobne przypadki zostały odnotowane przez CSIRT KNF na różnych platformach internetowych. Ostrzeżenie to jest kolejnym w serii komunikatów dotyczących bezpieczeństwa cyfrowego. Wcześniej, KNF informowała o podobnych zagrożeniach związanych z bankiem ING Polska, gdzie cyberprzestępcy posługiwali się fałszywymi wiadomościami SMS, aby wprowadzić użytkowników w błąd co do statusu ich aplikacji bankowej.
Ponadto, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) wydaje własne przestrogi, zwłaszcza w okresie przed Black Friday, ostrzegając przed fałszywymi sklepami internetowymi. Zgłoszenia dotyczyły między innymi fałszywych stron marek takich jak Cropp, Mohito, Sinsay czy Wojas. NASK podkreśla, że przestępcy stosują wyszukane techniki, by ich reklamy w mediach społecznościowych były łudząco podobne do tych od renomowanych marek.
W obliczu rosnącej liczby oszustw cyfrowych, CSIRT KNF i inne organy regulacyjne jednomyślnie apelują do użytkowników o czujność. Podkreślają, że obietnice szybkich zysków w krótkim czasie są często pułapką, którą cyberprzestępcy wykorzystują do okradania niewinnych ofiar. Zalecają ostrożność i dokładną weryfikację wszelkich ofert inwestycyjnych, szczególnie tych, które pojawiają się online.