Co należy zrobić gdy stracimy nasz dowód osobisty?

Poznaj autora
Udostępnij

Dowód osobisty jest ważnym dokumentem, który poświadcza tożsamość danej osoby. Kradzież lub zgubienie dowodu może mieć poważne konsekwencje. Co należy zrobić gdy utracimy ten dokument?

Dowód osobisty w niepowołanych rękach może nam przysporzyć sporych problemów. Najczęściej skradziony dowód osobisty jest wykorzystywany do wyłudzenia kredytu w banku, zakupu produktów na raty (np. sprzętu RTV), podpisania abonamentu na telefon, założenia fikcyjnej firmy, podpisywania umów.

Skradziony albo zgubiony dowód osobisty

W przypadku kradzieży dowodu osobistego, powinniśmy niezwłocznie zgłosić się na Policję. Powinniśmy otrzymać pisemne zaświadczenie zgłoszenia kradzieży. Jeśli stracimy dowód w innych okolicznościach, np. uległ on zniszczeniu lub został zgubiony – wówczas musimy pofatygować się do najbliższego urzędu gminy w celu zastrzeżenia utraconego dokumentu i wyrobienia nowego dowodu. W przypadku odnalezienia zgubionego dowodu nie możemy się już nim posługiwać. Należy go zwrócić do organu, który wydał dokument. W razie utraty dokumentu podczas pobytu za granicą, trzeba zwrócić się do konsulatu Rzeczpospolitej. Konsulat przygotuje dokument tymczasowy (Emergency Travel Document – ETD), który umożliwi przekroczenie granicy i powrót do kraju.

Kradzież dowodu zgłoś w banku

W przypadku kradzieży lub gdy nie jesteśmy pewni gdzie znajduje się nasz dowód, w pierwszej kolejności należy jak najszybciej wyłączyć nasz dowód z obiegu, aby uniemożliwić dalsze posługiwanie się nim i uniemożliwić zaciągnięcie przez osoby trzecie kredytu na naszą tożsamość. W tym przypadku należy zastrzec dokument w banku. Dyspozycję powinien przyjąć każdy bank-nie musi być to bank, w którym posiadamy rachunek. Dowód można również zastrzec online w Biurze Informacji Kredytowej (BIK). Jednak aby zastrzec dokument online trzeba wcześniej założyć konto w portalu BIK. Rejestrując się, potwierdzamy w ten sposób swoją tożsamość – zastrzec można bowiem tylko ten dokument, który został zweryfikowany w procesie zakładania konta. Zastrzegając dowód w banku lub w BIK, klient zgłasza go do Systemu Dokumenty Zastrzeżone, prowadzonego przez Związek Banków Polskich. W trybie online wszystkie polskie banki oraz pozostałe podmioty korzystające z tego Systemu zostają powiadomione o wyłączeniu dokumentu z obiegu i nie będzie on już honorowany.
Może zaintetesuje Cię:

Zapisz się na newsletter!

Bądź na bieżąco z naszymi newsami & ofertami

Thank you for subscribing to the newsletter.

Oops. Something went wrong. Please try again later.