Dowód osobisty jest ważnym dokumentem, który poświadcza tożsamość danej osoby. Kradzież lub zgubienie dowodu może mieć poważne konsekwencje. Co należy zrobić gdy utracimy ten dokument?
Dowód osobisty w niepowołanych rękach może nam przysporzyć sporych problemów. Najczęściej skradziony dowód osobisty jest wykorzystywany do wyłudzenia kredytu w banku, zakupu produktów na raty (np. sprzętu RTV), podpisania abonamentu na telefon, założenia fikcyjnej firmy, podpisywania umów.
Skradziony albo zgubiony dowód osobisty
W przypadku kradzieży dowodu osobistego, powinniśmy niezwłocznie zgłosić się na Policję. Powinniśmy otrzymać pisemne zaświadczenie zgłoszenia kradzieży.
Jeśli stracimy dowód w innych okolicznościach, np. uległ on zniszczeniu lub został zgubiony – wówczas musimy pofatygować się do najbliższego urzędu gminy w celu zastrzeżenia utraconego dokumentu i wyrobienia nowego dowodu.
W przypadku odnalezienia zgubionego dowodu nie możemy się już nim posługiwać. Należy go zwrócić do organu, który wydał dokument.
W razie utraty dokumentu podczas pobytu za granicą, trzeba zwrócić się do konsulatu Rzeczpospolitej. Konsulat przygotuje dokument tymczasowy (Emergency Travel Document – ETD), który umożliwi przekroczenie granicy i powrót do kraju.
Kradzież dowodu zgłoś w banku
W przypadku kradzieży lub gdy nie jesteśmy pewni gdzie znajduje się nasz dowód, w pierwszej kolejności należy jak najszybciej wyłączyć nasz dowód z obiegu, aby uniemożliwić dalsze posługiwanie się nim i uniemożliwić zaciągnięcie przez osoby trzecie kredytu na naszą tożsamość.
W tym przypadku należy zastrzec dokument w banku. Dyspozycję powinien przyjąć każdy bank-nie musi być to bank, w którym posiadamy rachunek. Dowód można również zastrzec online w Biurze Informacji Kredytowej (BIK). Jednak aby zastrzec dokument online trzeba wcześniej założyć konto w portalu BIK. Rejestrując się, potwierdzamy w ten sposób swoją tożsamość – zastrzec można bowiem tylko ten dokument, który został zweryfikowany w procesie zakładania konta.
Zastrzegając dowód w banku lub w BIK, klient zgłasza go do Systemu Dokumenty Zastrzeżone, prowadzonego przez Związek Banków Polskich. W trybie online wszystkie polskie banki oraz pozostałe podmioty korzystające z tego Systemu zostają powiadomione o wyłączeniu dokumentu z obiegu i nie będzie on już honorowany.